PUTRIDO
PUTRIDO* to rodzaj tłustej tempery dającej artyście możliwość tworzenia grubej pastozy w połączeniu z farbą transparentną. W nakładaniu jest bardzo podobna do oleju. Jest równie elastyczna, pozwala na większe lawowanie i cieniowanie niuansów niż cieńsze formy tempery, schnie szybciej niż olej i staje się bardzo twarda oraz wytrzymała schnąc w sposób typowy dla tempery; farba utwardza się na całej grubości jednocześnie w przeciwieństwie do oleju schnącego od zewnątrz do wewnątrz. Farba jest tak zbilansowana pomiędzy olejem a temperą, że można malować obiema technikami. Kiedy użyjemy emulsji (zwykle średnio tłusta emulsja jajko olej woda) malujemy jak temperą - schnie wtedy z pięknie matową powierzchnią tempery. Kiedy używamy oleju jako medium (albo y% oleju: tf> terpentyny, lub % oleju: % Damara: %terpentyny, nigdy samej terpentyny] obraz schnie wolniej z bogatym połyskiem na powierzchni, którą następnie można werniksować – w takim przypadku obraz bardzo przypomina olej. Putrido współgra doskonale z innymi formami tempery powyżej lub jako niezależny materiał. Obraz można rozpocząć od dużych pociągnięć cienkiej średnio tłustej tempery, bardzo transparentnej lub nieprzeźroczystej (z bielą w kolorach) a następnie gdy jest jeszcze mokry wmalować grubą pastozę Putrido i dalej pracować na płótnie malując jednocześnie grubo i cienko.
PUTRIDO 33
Cały obraz również można wykonać w Putrido, rozpoczynając cienkimi warstwami pogrubiając aż do pełnej pastozy. Putrido daje prawie idealny podkład nieabsorbujący, szczególnie do tworzenia grubszych fragmentów podlegających później glazurowaniu do ostatecznego wykończenia powierzchni za pomocą Emulsji Maroger Oil, (patrz str. 61).
Kolory Putrido mogą szybko blaknąć szczególnie w ciepłym klimacie. Kilka kropel oleju goździkowego (patrz powyżej, wcieranie kolorów tempera) pomoże je zachować. We wczesnych fazach rozkładu Putrido można wciąż używać do pracy, lecz kiedy dojdzie do pełnego rozkładu bezpieczniej jest korzystać ze świeżej porcji Putrido. Przygotowanie Putrido opisano w starym manuskrypcie znalezionym w Wenecji i można przypuszczać, iż był on szeroko stosowany przez weneckich malarzy w okresie wielkiego malarstwa weneckiego.
PRZYGOTOWANIE:
Weź dowolną ilość suchego koloru który chcesz przygotować. Podziel tę ilość na dwie równie części. Zmieszaj pierwszą cześć z żółtkiem do momentu uzyskania dość sztywnej pasty. Zmieszaj pozostałą część z wybielonym olejem lnianym do uzyskania konsystencji typowej farby z tuby.(aby zaoszczędzić czas można wykorzystać zwykłe kolory z tuby lecz by mieć pewność co do składników zawsze należy preparować własne zaprawy) Ta część która jest zmieszana z olejem może być nieco większa od tej zmieszanej z żółtkiem. Następnie zarób obie części najlepiej na marmurowej płycie. Zauważysz, iż natychmiast po połączeniu obu części mieszanina zamieni się w bardzo sztywną, trudną w urabianiu pastę. Można taką pastę zmiękczyć dodając albo wody albo oleju lnianego. Jeżeli chcesz użyć Putrido w jego uboższej formie - dodaj albo wody albo emulsji (emulsja średnio tłusta), lecz jeżeli chcesz malować jak w oleju wykorzystując olej jako medium - rozcieńczaj olejem. Wody, emulsji lub oleju dolewaj powoli, kilka kropel za każdym razem aż do uzyskania pasty o konsystencji delikatnego kremu, który łatwo urobić na marmurowej płycie.
Uwaga 1: Zauważysz że podczas przygotowywania koloru białego użycie żółtka spowoduje żółknięcie koloru. Dlatego dobrze jest używać żółtka o jak najmniejszej intensywności żółci (najbardziej białe). W tej kwestii żółtka bardzo różnią się od siebie. Według Doernera, takie działanie żółtka nie jest niebezpieczne ponieważ żółtko ma tendencje do blaknięcia z czasem.
Uwaga 2: Z tego samego powodu należy używać wybielanego oleju lnianego do przygotowywania Putrido. W tekście, o ile nie zaznaczono inaczej, pojęcie oleju lnianego oznacza bielony olej lniany (patrz uwaga olej lniany str. 53).
Uwaga 3: Kompletną paletę kolorów można przygotować w formie Tempera Putrido lub Olej Putrido.
Uwaga 4: Biel przygotowana jako Olej Putrido współgra doskonale ze zwyczajnymi kolorami z tuby dla reszty palety przy użyciu oleju jako medium. Biel Putrido będzie odrobinę bardziej sztywna od zwykłej bieli z tuby i szybciej oraz prościej da efekt pastozy. Taka kombinacja schnie szybciej i bardziej trwale niż zwykła farba.
* Putrido, [wymawiamy "poo-tree-do,"] to włoska nazwa oznaczająca zgniły i wywodzi się z tendencji tej formy tempery do gnicia i wydawania bardzo nieprzyjemnego zapachu.
Technika PUTRIDO
malarstwo, rzeźba, fotografia, inne
Wróć do „INFORMACJE WARSZTATOWE”
Przejdź do
- O ZWIĄZKU POLSKICH TWÓRCÓW SZTUKI
- ↳ O NAS / ABOUT US.....
- GALERIA - SPRZEDAŻ
- ↳ SKLEP- GALERIA
- ↳ Obrazy, Fotografie, Rzeźby, inne dzieła
- ↳ ALBUMY
- ↳ PŁYTY
- ↳ DLA ARTYSTÓW
- ↳ PAMIĄTKOWE.....
- dział I - WARUNKI PRZYJMOWANIA DO ZPTS i wskazówki jak działa forum
- ↳ *** WARUNKI PRZYJĘCIA DO ZWIĄZKU
- ↳ **ABC - jak poruszać się po portalu
- ↳ REJESTRACJA ( imieniem i nazwiskiem)
- ↳ WSTAWIANIE ZDJĘĆ i INNE INSTRUKCJE
- ↳ OPŁATY Związkowe
- dział II - INFORMACYJNY ZPTS
- ↳ INFORMACJE - ADMINISTRACJA
- ↳ RACHUNEK BANKOWY ZPTS
- ↳ DRUKI / WZORY
- ↳ DOKUMENTY REJESTROWE
- ↳ LOGO
- dział AKTUALNOŚCI - ZAPROSZENIA
- ↳ AKTUALNOŚCI- ZAPROSZENIA
- dział III - OGŁOSZENIA ZWIĄZKOWE
- ↳ OGŁOSZENIA ZWIĄZKOWE
- dział IV - DZIAŁALNOŚĆ ZPTS
- ↳ RONDO SZTUKI
- ↳ IV RONDO SZTUKI 2023
- ↳ III RONDO SZTUKI 2022
- ↳ II RONDO SZTUKI 2021
- ↳ I Rondo Sztuki 2019
- ↳ RELACJE -WYSTAWY/ PLENERY/ KONCERTY/SPEKTAKLE
- ↳ GALERIA TWÓRCÓW SZTUKI -MECENASEM SZTUKI
- ↳ PUBLIKACJE
- ↳ SPRZEDAŻ
- ↳ 2009
- ↳ 2010
- ↳ 2011
- ↳ 2012
- ↳ 2013
- ↳ 2014
- ↳ 2015
- ↳ 2016
- ↳ 2017
- ↳ 2018
- ↳ 2019
- ↳ 2020
- ↳ DZIAŁALNOŚĆ WYDAWNICZA, FONOGRAFICZNA
- dział V - * GALERIA TWÓRCZOŚCI * - PORTFOLIO ARTYSTÓW ZPTS
- ↳ ARTYŚCI PLASTYCY
- ↳ Tu admin dopisze Twoje Nazwisko
- ↳ Andrzej BINKOWSKI -ŚP
- ↳ Małgorzata BROGOWSKA
- ↳ Małgorzata BORSUKIEWICZ
- ↳ OLGA BUKOWSKA
- ↳ Robert BERLIN
- ↳ Zdzisław BIERNAT
- ↳ Viktor CHADŻYNOV
- ↳ Ewa CZERNAL SULIGA
- ↳ Danuta CZAJKOWSKA
- ↳ Waldemar DĄBROWSKI
- ↳ LIEVE DEJONGE
- ↳ Marceli DERENGOWSKI
- ↳ MARC DE VOS
- ↳ Bogusław DOBA
- ↳ Donat DOLASZYŃSKI
- ↳ Vidas DREGVA
- ↳ Jan DREWICZ
- ↳ Grażyna DUDEK
- ↳ Barbara DRZEMICKA-KARDASZ
- ↳ Maria DZIOPAK
- ↳ Paweł Tadeusz GALIŃSKI
- ↳ Maria FRANKOWSKA
- ↳ MICHAŁ GODLEWSKI
- ↳ Dominika GRUSZECKA
- ↳ Anna GUZDRAJ
- ↳ Elżbieta IWKO
- ↳ ALEXEY KAPCHIKOV
- ↳ Krzysztof KAREWICZ
- ↳ ZBIGNIEW JURCZAK
- ↳ Waldemar KALICZAK
- ↳ Ewa KAMIŃSKA -MIKOŁAJCZYK
- ↳ Barbara KASZA
- ↳ Renata KOWALCZYK
- ↳ Krzysztof KLOSKOWSKI
- ↳ Danuta KRUGER
- ↳ Maria KANIA
- ↳ Seugnuk LEE
- ↳ Marcin MICHALEWICZ
- ↳ Andrzej MIERZYŃSKI
- ↳ Bogusław MIGEL
- ↳ Tadeusz NIEMIEC
- ↳ Katarzyna ORTWEIN
- ↳ Witold PAZERA
- ↳ Elżbieta PAZERA
- ↳ JANINA PARTYKA POJĘTA
- ↳ Ryszard POZDROWICZ
- ↳ Zenon PLĄSKOWSKI
- ↳ Bronisław PILICH
- ↳ Krzysztof RYFA
- ↳ Dariusz RUSIN
- ↳ Norbert SARNECKI
- ↳ Anna SARNECKA
- ↳ Janusz SAKOWICZ - ŚP
- ↳ Barbara SAŁAGA
- ↳ Magdalena SCIEZYNSKA
- ↳ Anna SIŁUCH
- ↳ Czesław SZYC
- ↳ Ewa Małgorzata TRESENBERG
- ↳ Andrzej TROC
- ↳ WYSTAWY
- ↳ AGATA URBAŃSKA-KRASOWSKA
- ↳ Katarzyna WIECZOREK
- ↳ Jarosław WIĘSKO
- ↳ LEO VAN DER HEYDEN
- ↳ WITOLD ZAKRZEWSKI
- ↳ Iwona ŻELAZKO
- ↳ Urszula IMAMURA
- ↳ Krzysztof MANKIEWICZ
- ↳ Dana CZAJKOWSKA
- ↳ Andrzej SIBILSKI
- ↳ Małgorzata Cichoń
- ↳ Jerzy SIKUCIŃSKI
- ↳ Ryszard ROSŁAWSKI
- ↳ Wacław MIELCZAREK
- ↳ Halina JANKOWSKA
- ↳ VIOLETTA PRYBA-HADAŚ
- ↳ Katarzyna RYMARZ
- ↳ Zdzisława KAJZDERSKA
- ↳ Walerian KŁOS
- ↳ Maciej TAMKUN
- ↳ Elżbieta WIŚNIEWSKA
- ↳ Małgorzata ZGOŁA
- ↳ Piotr ZATORSKI
- ↳ Zbigniew MURZYN
- ↳ Wiesław WOJCIECHOWSKI
- ↳ Jan ROMANOWSKI
- ↳ Małgorzata MAŁKIEWICZ
- ↳ Danuta DAGNY GRABOWSKA
- ↳ NELA NELIP
- ↳ ARTYŚCI MUZYCY
- ↳ BRUNO LOHENGREN
- ↳ THE OLD BAND
- ↳ TRIO TAKLAMAKAN
- ↳ WARDRUMMER
- ↳ DUET MHMM
- ↳ JOHAN BAND
- ↳ ENVIA
- ↳ DOMINIKA WRÓBEL
- ↳ NATA VAKSHYNSKA & EVGENY
- ↳ DUMITRU HAREA
- ↳ MIKSTURA
- ↳ ARTYŚCI SŁOWA
- ↳ Elżbieta MIERZYŃSKA
- ↳ Elżbieta WIŚNIEWSKA
- ↳ LECH KAMIŃSKI
- ↳ DOMINIKA WRÓBEL
- ↳ Janina PARTYKA POJĘTA
- ↳ BARBARA GÓRSKA
- ↳ Ewa SONNENSCHEIN
- ↳ RACHEL SCHANCER
- ↳ BRONISŁAW PILICH
- ↳ Grażyna CZARNECKA
- ↳ WOJCIECH HOLZ
- ↳ FOTOGRAFICY
- ↳ Piotr RADOMSKI
- ↳ Katarzyna MIELCAREK
- ↳ Grupa SEPIA
- ↳ Zenon USARKIEWICZ
- ↳ Bronisław PILICH
- ↳ Bogusław DOBA
- ↳ Bożena ANDRZEJEWSKA
- ↳ Urszula KRÓL
- ↳ Irena PALIWODA
- ↳ Teresa JANKUN
- ↳ Ryszard Budnik
- ↳ Wacław STĘPYRA
- ↳ Magdalena SCIEZYNSKA
- ↳ ANNA GASEK
- ↳ Danuta KUBIAK
- ↳ ROMAN TIMOFIEJCZUK
- ↳ Robert ROSA
- ↳ AKTORZY, FILMOWCY
- ↳ MIKOŁAJ ŚWIATOWIEC
- ↳ TEATR NIEPOKORNI
- ↳ ARTYŚCI RĘKODZIEŁA
- ↳ Maria FRANKOWSKA
- ↳ Małgorzata Cichoń
- ↳ CZŁONKOWIE WSPIERAJĄCY
- dział VI - ODDZIAŁY
- ↳ ODDZIAŁY
- ↳ ZACHODNIOPOMORSKO - LUBUSKI
- ↳ PILSKI
- ↳ POZNAŃSKI
- ↳ MAZOWIECKI
- ↳ POMORSKI
- !!!!! WALNE ZGROMADZIENIE
- ↳ *** INFORMACJE O WALNYM ZGROMADZENIU
- ↳ RELACJE - foto
- dział VIII - DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA ARTYSTÓW
- ↳ DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA
- dział - Konkursy
- ↳ KONKURSY PLASTYCZNE
- ↳ KONKURSY MUZYCZNE
- ↳ KONKURSY FOTOGRAFICZNE
- dział X - TEMATY WARSZTATOWE
- ↳ INFORMACJE WARSZTATOWE
- dział XI - FINANSE / KSIĘGOWOŚĆ
- ↳ DAROWIZNY
- ↳ KSIĘGOWOŚĆ
- ↳ DOKUMENTY KSIĘGOWE
- ↳ SPRAWOZDANIA ROCZNE
- dział XII - INFORMACJE PODATKOWE
- ↳ ROZLICZENIE PODATKÓW przez ARTYSTÓW
- dział XIII- REGULAMINY
- ↳ REGULAMINY wystaw, plenerów
- ↳ DOKUMENTY REJESTROWE