Technika PUTRIDO

malarstwo, rzeźba, fotografia, inne
Awatar użytkownika
ZPTS
Posty w temacie: 1
Posty: 861
Rejestracja: 08 kwie 2019, 9:25

Technika PUTRIDO

Post autor: ZPTS » 29 kwie 2019, 12:43

PUTRIDO
PUTRIDO* to rodzaj tłustej tempery dającej artyście możliwość tworzenia grubej pastozy w połączeniu z farbą transparentną. W nakładaniu jest bardzo podobna do oleju. Jest równie elastyczna, pozwala na większe lawowanie i cieniowanie niuansów niż cieńsze formy tempery, schnie szybciej niż olej i staje się bardzo twarda oraz wytrzymała schnąc w sposób typowy dla tempery; farba utwardza się na całej grubości jednocześnie w przeciwieństwie do oleju schnącego od zewnątrz do wewnątrz. Farba jest tak zbilansowana pomiędzy olejem a temperą, że można malować obiema technikami. Kiedy użyjemy emulsji (zwykle średnio tłusta emulsja jajko olej woda) malujemy jak temperą - schnie wtedy z pięknie matową powierzchnią tempery. Kiedy używamy oleju jako medium (albo y% oleju: tf> terpentyny, lub % oleju: % Damara: %terpentyny, nigdy samej terpentyny] obraz schnie wolniej z bogatym połyskiem na powierzchni, którą następnie można werniksować – w takim przypadku obraz bardzo przypomina olej. Putrido współgra doskonale z innymi formami tempery powyżej lub jako niezależny materiał. Obraz można rozpocząć od dużych pociągnięć cienkiej średnio tłustej tempery, bardzo transparentnej lub nieprzeźroczystej (z bielą w kolorach) a następnie gdy jest jeszcze mokry wmalować grubą pastozę Putrido i dalej pracować na płótnie malując jednocześnie grubo i cienko.


PUTRIDO 33
Cały obraz również można wykonać w Putrido, rozpoczynając cienkimi warstwami pogrubiając aż do pełnej pastozy. Putrido daje prawie idealny podkład nieabsorbujący, szczególnie do tworzenia grubszych fragmentów podlegających później glazurowaniu do ostatecznego wykończenia powierzchni za pomocą Emulsji Maroger Oil, (patrz str. 61).
Kolory Putrido mogą szybko blaknąć szczególnie w ciepłym klimacie. Kilka kropel oleju goździkowego (patrz powyżej, wcieranie kolorów tempera) pomoże je zachować. We wczesnych fazach rozkładu Putrido można wciąż używać do pracy, lecz kiedy dojdzie do pełnego rozkładu bezpieczniej jest korzystać ze świeżej porcji Putrido. Przygotowanie Putrido opisano w starym manuskrypcie znalezionym w Wenecji i można przypuszczać, iż był on szeroko stosowany przez weneckich malarzy w okresie wielkiego malarstwa weneckiego.

PRZYGOTOWANIE:

Weź dowolną ilość suchego koloru który chcesz przygotować. Podziel tę ilość na dwie równie części. Zmieszaj pierwszą cześć z żółtkiem do momentu uzyskania dość sztywnej pasty. Zmieszaj pozostałą część z wybielonym olejem lnianym do uzyskania konsystencji typowej farby z tuby.(aby zaoszczędzić czas można wykorzystać zwykłe kolory z tuby lecz by mieć pewność co do składników zawsze należy preparować własne zaprawy) Ta część która jest zmieszana z olejem może być nieco większa od tej zmieszanej z żółtkiem. Następnie zarób obie części najlepiej na marmurowej płycie. Zauważysz, iż natychmiast po połączeniu obu części mieszanina zamieni się w bardzo sztywną, trudną w urabianiu pastę. Można taką pastę zmiękczyć dodając albo wody albo oleju lnianego. Jeżeli chcesz użyć Putrido w jego uboższej formie - dodaj albo wody albo emulsji (emulsja średnio tłusta), lecz jeżeli chcesz malować jak w oleju wykorzystując olej jako medium - rozcieńczaj olejem. Wody, emulsji lub oleju dolewaj powoli, kilka kropel za każdym razem aż do uzyskania pasty o konsystencji delikatnego kremu, który łatwo urobić na marmurowej płycie.

Uwaga 1: Zauważysz że podczas przygotowywania koloru białego użycie żółtka spowoduje żółknięcie koloru. Dlatego dobrze jest używać żółtka o jak najmniejszej intensywności żółci (najbardziej białe). W tej kwestii żółtka bardzo różnią się od siebie. Według Doernera, takie działanie żółtka nie jest niebezpieczne ponieważ żółtko ma tendencje do blaknięcia z czasem.

Uwaga 2: Z tego samego powodu należy używać wybielanego oleju lnianego do przygotowywania Putrido. W tekście, o ile nie zaznaczono inaczej, pojęcie oleju lnianego oznacza bielony olej lniany (patrz uwaga olej lniany str. 53).

Uwaga 3: Kompletną paletę kolorów można przygotować w formie Tempera Putrido lub Olej Putrido.

Uwaga 4: Biel przygotowana jako Olej Putrido współgra doskonale ze zwyczajnymi kolorami z tuby dla reszty palety przy użyciu oleju jako medium. Biel Putrido będzie odrobinę bardziej sztywna od zwykłej bieli z tuby i szybciej oraz prościej da efekt pastozy. Taka kombinacja schnie szybciej i bardziej trwale niż zwykła farba.

* Putrido, [wymawiamy "poo-tree-do,"] to włoska nazwa oznaczająca zgniły i wywodzi się z tendencji tej formy tempery do gnicia i wydawania bardzo nieprzyjemnego zapachu.

Wróć do „INFORMACJE WARSZTATOWE”